Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 24 november 2011

Fiskburgare

Fisk är gott, men tyvärr blir det lätt att man fastnar i samma gamla hjulspår även där. Kände för lite variation idag och då blev det fiskburgare. Jag måste medge att jag var lite avundsjuk på de andra som kunde äta remouladsås på sina, men, men.....

900 g koljafilé (går lika bra med någon annan vit fisk)
3 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
3/4 dl ströbröd (moilas)
1 paket (30 g) frusen persilja
1 msk No Egg
2 msk vatten
½ tsk bakpulver
1½ tsk salt
1-2 krm vitpeppar

Dela filéerna i mindre bitar och kör i mixern. Hacka lök och vitlök fint (ev i mixern), tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Låt färsen stå en liten stund (10 min eller så) så blir den fastare. Forma till burgare, ca 1 cm tjocka - jag fick ut 11 stycken. Stek i rikligt med mjölkfritt margarin, medelhög värme, ca 4 min på varje sida. Servera med hamburgerbröd eller potatis.

1 kommentar:

  1. Hemma är det likadant, vi äter nästan alltid samma mat hela tiden, med nån variation.
    Det här var ju en bra ide, kanske skulle kunna få Trollet att äta detta!

    SvaraRadera