Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 16 november 2011

Ugnsbakade rotfrukter med sting

Blev serverade dessa underbara rotfrukter hos kompisen och de var så goda att jag dagen efter serverade jag det här hemma. Barnen var inte riktigt lika förtjusta som vi, men jag vägrar att bara äta "barnanpassad" mat - minstingen tyckte dock om det, men hans var utan extra kryddor. Denna laddning räckte till 2 vuxna och 4 barn + det blev en rejäl portion över.

Ugn 225 grader

900 g potatis
600 g morötter
350 g kålrot
300 g sötpotatis
300 g palsternacka
½ dl olivoja
1½ tsk salt

Rotfrukterna skalas och skärs i tunna stavar. Blanda rotfrukterna väl i långpannan och ringla därefter över oljan och salta, blanda igen. Bakas i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Rör försiktigt om ca var 8:e minut.

Salsa
1 kruka färsk persilja
3 msk olivolja
2 msk balsamicovinäger
2 tsk spiskummin
1-2 vitlöksklyftor
½ röd chili (jag hade ingen utan tog chilipulver istället)

Finhacka persilja, vitlök och chili. Blanda alla ingredienser och låt stå till rotfrukterna är färdiga. Blanda försiktigt salsan med rotfrukterna strax innan servering.

Vi serverade kycklingfiléer till, men det passar till det mesta tror jag. Personligen skulle jag vara fullt nöjd med att äta detta utan något kött till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar