Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 14 februari 2011

Goda pannkakor utan allt.


Ni som har följt bloggen kommer säkert ihåg att jag har försökt göra pannkakor som HELA familjen kan äta. Resultaten har alla varit mer eller mindre dåliga, men nu äntligen har jag fått in en fullträff. Hur pannkakorna är dagen efter kan jag tyvärr inte svara på, då de alla gick åt på en gång. Till vår familj på 2 vuxna och 3½ barn gjorde jag följande mängd:

Äggfria, mjölkfria och naturligt glutenfria pannkakor

260 g Semper Fin Mix
140 g rismjöl
100 g majsmjöl
1½ msk No Egg
2½ msk socker
2 tsk salt (knappt)
12 dl vätska - jag använde 1 pkt risdryck (7,5 dl) och 4,5 dl vatten.

Blanda alla torra ingredienser och tillsätt därefter vätskan lite i taget för att undvika klumpar.
Stek i mjölkfritt margarin.

10 kommentarer:

  1. Wow, så skoj att du fått fram ett fullträffsrecept! =)

    SvaraRadera
  2. Kul!
    vi har hittat en pannkaksmix av samma fabrikat som No Egg. Orgran tror jag det stavas. Hur som helst, de har en pannkaksmix med bovete och tapioka, som fungerar bra. Ibland kan det vara skönt med ett snabb alternativ. Karin

    SvaraRadera
  3. Det glädjer mig att jag har så många visningar på detta pannkaksrecept, hoppas att ni tycker om dem lika mycket som vi gör.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag har inga problem med ägg men mjölk och mjöl slipper jag helst. Hur många ägg motsvarar no egg? Och hur mycket vätska mindre skulle man behöva om man körde ägg istället?
    Någon aning?

    SvaraRadera
  5. Hej Mattias, förlåt att jag har dröjt med svaret. Om jag inte har alldeles fel, så var det 3 ägg i ett av recepten som jag använde som inspiration. Tror inte att du behöver reducera mängden vätska särskilt mycket, för ägg binder ihop smeten mycket bättre.

    SvaraRadera
  6. Hej Maja! För det första måste jag berömma dig för den enastående mamma du är! Vill också tacka dig för alla goda och enkla recept du lagt upp och dessutom lagt mycket tid på att få bra! Vi är ägg- och spannmålsfria i vår familj och det är mycket bara det. Kan inte ens föreställa mig hur det är att vara i dina kläder. Vill dela med mig av ett alternativt pannkaksrecept som vi har använt det senaste åretnoch som både är gott och enkelt. Anpassat för två vuxna 1 sjuåring och 1 ett- åring med några över.

    5 dl Lailas gula
    2,5 krm salt
    5 krm bakpulver
    5 krm vaniljsocker
    4 msk majsolja
    7,5 dl vätska

    Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt vätska och oljan sist. Låt smeten stå en kort stund. Mjölet sjunker till botten så rör runt innan varje pannkaka. Järnet behöver vara något hetare än för 'vanliga' pannkakor. Stek i mjölkfritt margarin och lägg lock över under stekningen för att behålla kakorna mjuka. Jättegoda!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för receptet och berömmet :-) Har tyvärr inte hunnit med bloggen alls det senaste, men jag hoppas på att det blir bättre efter nyår.

      Radera
  7. Åhhhh va härligt att hitta recept på pannkaka utan både ägg o spannmål..Mina pojkar har utretts iår så vi har nyligen fått reda på det o det är mkt att lära...Dessutom är jag fädoämnesallergiker... Nu ska vi prova :-)

    SvaraRadera
  8. Kul att du har hittat hit Jenny. Hur gamla är pojkarna? Hoppas att du hittar fler recept som faller er i smaken, jag kan varmt rekommendera den mjuka pepparkakan till fikat.

    SvaraRadera
  9. Hej Maja...
    Så härligt bara att hitta ett recept som fungerar bra o smakar bra dessutom :-)
    Mina killar är 6år (april) o den andra blir 2år (september) så det är lite att kruxa med då man ska laga mat..Utöver spannmål o ägg så är det även mycket andra saker i matväg som inte killarna tål o då man själv haft födoämnesallergi sedan man var 2år så är det en del att hantera men allt går...
    Dock gör sidor som denna vardagen mkt enklare så TACK:-)
    Mvh Jenny V

    SvaraRadera