Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 3 mars 2011

Hamburgerbröd och korvbröd


Jag kommer ihåg helgen efter att dottern fick sina allergidiagnoser (spannmål, soja och mjölkallergi) - vi skulle iväg med småkillarnas dagis och ha en familjedag med korvgrillning och lekar. Jag for runt som en idiot för att hitta lämpligt bröd som vi kunde ta med till tösen, men allt var "bara" glutenfritt och funkade alltså inte för henne. Gav mig i kast med mitt första glutenfria bak, vilket resulterade i trista gråa korvbrödsliknande saker - skäms när jag tänker på dem nu. Dottern var i alla fall nöjd att det fanns bröd till henne och det var ju det allra viktigaste.

Korvbröd har jag sedemera lärt att det finns att köpa hos Garbo, men dem gillar hon inte (såklart - varför skullen något kunna vara enkelt?!), men hamburgerbröd finns inte alls att få tag på. Efter att ha experimenterat och inspirerats av andra recept, så har jag kommit fram till ett gott bröd som fungerar både till hamburgare och korv.

Ugn 250°c

50 g jäst
5 dl risdryck
1½ msk fiberhusk
4 msk neutral olja
1½ tsk vit sirap
1 tsk salt
ca 9½ dl Semper Fin Mix

Smula jästen och rör ut med lite av den rumsvarma risdrycken, tillsätt resten av risdrycken, oljan och fiberhusken - rör om och låt stå i 10-15 minuter. Tillsätt sirap, salt och hälften av mjölmixen, arbeta in resten av mjölmixen lite i taget. Jag använde mig av min vanliga elvisp med degkrokarna på, men assistent är nog att föredra. Arbeta degen väl i ca 8-10 minuter. Forma hamburgerbröd genom att göra frallor som du sedan plattar ut till ca 1 cm tjocklek, forma korvbröd genom att göra avlånga rullar i önskad storlek. Låt jäsa under varm fuktad bakduk i minst 45 minuter. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.

6 kommentarer:

  1. Hej Maja...
    Är inte avis på Dig o Dina käras alla allergier, tycker vi har fullt upp med EN som nu skall utredas för Vete, Soja o redan klar Mjölkprot.

    Hittade Din sida o hoppa att Du inte har något emot att jag lade den som länk på min egen blogg för att hitta hit snabbt o lätt? Bloggar tyvärr alldeles för sällan så det är inte mycket nytt att läsa.. =)

    Vänliga hälsningar Mio

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Kjula hembageri säljer naturligt glutenfria hamburgerbröd som även är mjölkproteinfria och sojafria. De levererar via post också. Surfa på Kjula hembageri så får du veta mer... Hon har även korvbröd om man vill.
    Hälsningar från
    Mor och son
    gluten-, vetestärkelse, mjölkprotein samt sojaundvikare

    SvaraRadera
  3. Äntligen fått tummen ur och bakat, blev jättebra tyckte jag

    SvaraRadera
  4. Jag brukar även baka ut dem som frallor, de är lika goda med med pålägg på.

    SvaraRadera
  5. Måste bara säga att jag älskar din blogg. Har en son med mjölk spannmål o sojaallergi. Måste bara fråga dig var du köper Garbo produkter? Jag bor i Göteborg men har aldrig sett deras produkter i butik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välsorterade Ica affärer, bl.a. Ica Focus, Ica Kvantum Lerum, Maxi Alingsås. Har ibland även köpt direkt från Garbo som ligger vid Järnringen i Partille.

      Radera