Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 17 mars 2011

Scones



Finns det något enklare att baka än scones?! Det bästa av allt (förutom smaken då) är att ingredienser är sånt som alltid finns hemma i mitt skafferi.

Ugn 225 grader

5 dl mjölmix - jag brukar ta 2 dl rismjöl och 3 dl Semper Fin eller Grov Mix
2 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
½-1 msk råsocker
100 g mjölkfritt margarin
2 dl risdryck eller vatten

Blanda all torra ingredienser. Tärna margarinet och arbeta snabbt in det i mjölblandningen, tillsätt vätska och blanda till en klibbig deg. Dela degen i 2 delar och lägg på bakplåt (bra att använda bakplåtspapper, men det går även att smörja bakplåten), platta ut tills de är runda och ca 1½ cm tjocka. Grädda mitt i ugnen i ca 16-17 minuter.

2 kommentarer:

  1. Går det bra att skippa råsockret om man vill?

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig prövat själv, men jag kan inte se att det skulle göra en enorm skillnad. Tala gärna om hur det blev.

    SvaraRadera