Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 11 juni 2013

Skolavslutning och pavlova

Jaha, då står man här igen dagen före skolavslutningen. I år gör jag en riktig Pavlova till tösen som nu tål ägg och mjölk och så tänkte jag experimentera med att göra en "Pavlova utan allt" till sonen.

Jag står just och kokar upp sockerlagen till den äggfria marängen och när den väl är i ugnen ska jag ge mig på en äggfri lemoncurd. Om allt lyckas lägger jag upp bilder och recept imorgon, annars deppar jag och tjurar ;-)

Ha en god sommaravslutning allihop!

6 kommentarer:

  1. Hittade din blogg idag och har läst igenom flera av dina recept.
    Låter intressanta, ska absolut testa flera av dem när jag hinner. (har en 2 åring å en 1 månaders så tiden är lite knapp nu jyst :))
    Hoppas marängen blir lyckad! Har sökt efter äggfria maränger idag, därför kom jag mej in på din blogg.
    Skulle så vilja testa mej fram till äggfria macaroons men vet inte hur jag ska göra. Men fick en tanke idag-månne de sko gå att göra genom en äggfri maräng "deg" ?!
    Hälsn. Nina (med massor av allergier)
    TACK för en bra blogg!!

    SvaraRadera
  2. Den äggfria marängen har jag gjort en del gånger innan, men lemoncurd var något nytt. Den var lite svår att få rätt konsistens på, men den smakade härligt.

    Kul med positiv feedback, tack. Tyvärr hinner jag inte blogga så ofta som jag skulle vilja, för när barnen har gått och lagt sig finns det så mycket annat som behövs att göras.

    Är dina barn också allergiska, eller är det enbart du själv?

    Kika gärna in igen.
    Mvh Maja

    SvaraRadera
  3. Som tur har vi inte märkt nån allergit ännu på barnen! Denhär minsta är dock så liten så jag antar det inte märks på han ännu om han får nåt!
    Både jag å sambon är allergiska. I matväg är sambon veteallergiker medans jag är allergisk mot det mesta (lättare att säja vad jag inte reagerar på :( ).
    Hade min första allergiska reaktion som 4 månaders bebis (reagera mot morötter), fick astma som 4 åring å även atopisk hud. Med åren har min allergi förvärrats massor å i dagsläget (å dethär senaste året) har varit en pina-så mycket som jag inte alls kan äta. Detdär om att det blir bättre när man blir äldre stämmer absolut inte på mej- här har det bara blivit värre å värre med åren. (är idag 28 år).
    Så när jag hittar sånahär guldkorn till bloggar, som din alltså, så blir man glad :) (inte att ni är allergiska men att det finns nån som lägger ner tid på att pröva recept å få dem till bli till nåt).
    Tack!
    Förstår att inte tiden räcker till för dej!!
    Jag får ju gå bak i bloggen å se vilka recept jag måste prova. :)
    Hur blev marängbottnarna? Har du lagat dem av florsocker, gelatin och vatten? Hitta ett sånt recept när jag googla. Det ska iaf. testas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev fantastiskt god. Jag gör min med vanligt socker, receptet finns på bloggen och jag kommer att lägga upp receptet på pavlovan.

      Radera
  4. Härligt! :)
    Måste söka om jag hittar ditt maräng recept här.
    Väntar på det andra receptet.
    Kul att det lyckades!!
    Så fort jag har tid ska jag testa att göra marängbottnar, skulle va gott med en marängtårta med grädde å bär..mums :)

    SvaraRadera
  5. Nu har jag hunnit testa maräng receptet 2 ggr och de blev jättegoda!! :)
    Flera har smakat dom, såna som inte är äggallergiker och dom skröt på marängerna och sa att de smakar som vanliga.
    Tack för receptet!! Dessa blev en favorit hos oss! :)

    SvaraRadera