Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 15 september 2010

Blivit med blogg

Tja, då är man ytterligare en i statistiken över bloggare.

Varför då kasta sig in i denna världen av bloggning och varför skulle någon överhuvudtaget vilja läsa min blogg?! Jag tänker mest använda denna blogg till att få ut recept, så att även allergiker och deras familjer någon gång kanske kan överraskas av att det faktiskt finns en (eller varför inte flera) kakor/frallor/bakverk som de kan äta.


Lite om mig först, innan vi drar igång.

Jag är en tjej född på det glada 70-talet. Jag är gift sedan 1999 och tillsammans har vi fyra barn på jorden och ett uppe bland stjärnorna. Två av mina barn är födoämnesallergiker och så även min man, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när det ska bakas och lagas mat. Tur är väl att jag älskar att baka och laga mat - disken överlåter jag dock mer än gärna till maken.

Allergierna i vår familj spretar lite åt olika håll, men en del av allergierna delas av flera medlemmar. Mannen är allergisk mot hasselnötter, valnötter, sojaprotein, jordnötter, pollen (och därtill tillhörande korsallergier mot stenfrukter). Dottern är allergisk mot mjölkprotein, sojaprotein och spannmål - alltså havre, korn, råg och vete. Hon kan inte äta det "vanligt" glutenfria brödet, vilket vi smärtsamt upptäckte när McD hade bytt recept på sina hamburgerbröd, utan för hennes del gäller enbart naturligt glutenfritt. Sonen är allergisk mot mjölkprotein, ägg, tomat och vi misstänker att även han är allergisk mot sojaprotein. Sonen ammas fortfarande och därför måste jag hålla mig borta från dessa saker också. Som jag längtar efter att få äta en smörgås med en god ost eller att bara kunna gå in på en restaurang och äta vad jag känner för, utan att behöva traggla mig igenom alla innehållsförteckningar.

Jag tänker inte påstå att jag kan allt om allergier och inte heller att alla recept kommer att vara lämpliga för just dig eller dina närstående. Många recept går att anpassa, men det kräver lite experimentlust och tålamod. Jag vet inte hur många gånger jag har stått med en underbar doft av nybakat i näsborrarna och tittat då ett bakverk som, trots sin goda doft, varit oätligt.

Hoppas att du tittar förbi lite då och då och hittar något som passar just dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar