Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

söndag 17 april 2011

Lite av varje...

Suck, då har man varit med om snabba allergiska reaktioner också! För några helger sedan var jag och dottern på marknad, fullt med pollen i luften men annars inget konstigt. Snörvlande näsa och kliande ögon är inget som berör mig nämnvärt, eftersom det i det närmaste är vardagsmat. När dottern sa att det började klia lite i halsen kändes det inte alarmerande, utan vi packade i sakta mak ihop våra prylar. Efter en stund sa hon att det kändes lite jobbigt att andas, men hon var mycket lugn och därför tänkte jag först bara åka hem och ge henne betapred (dum sjukvårdspersonal som man är vill man inte vara till besvär utan tror att man kan fixa det själv). På vägen hem blev det ännu lite svårare att andas, men fortfarande ingen panik, men då insåg jag att vi måste iväg till närmaste sjukhus. Väl där fick tösen betapred, tavegyl och fick inhalera adrenalin innan det gav med sig. Vad som utlöste denna reaktion vet vi inte, men vi misstänker att det är det godis som hon stoppade i sig - visserligen enbart godisar som hon tål, men de låg i en stor godisbytta med massa annat äckligt smågodis. Kan också tänkas vara thaimaten, men vi har hämtat samma rätter från den restaurangen förrut och det har aldrig varit några problem....

Efter ovanstående upplevelse är jag ännu mer försiktig med vad hon stoppar i sig och ska prata med läkaren om att få utskrivet en epipen, anapen eller liknande. Fasar för tanken på vad som kunde ha hänt om vi var långt ifrån allfarar-vägar och något liknande inträffade.

Apropå allergiska reaktioner, så kan vi nu även lägga till mandel på listan över dotterns allergier. Müslin åts med välbehag första gången, men sedan ville hon inte ha den mer för att det kliade i munnen. Efteråt gjorde hon själv kopplingen att det var mandel, för det hade hänt en annan gång när hon åt mandel hemma hos en kompis, så goodbye mandel!! Mandel är efter vad jag kan läsa mig till en stenfrukt, så det är väl inte helt oväntat.

Nu till gladare tongångar - min dotter ska på SCUF-läger för första gången! Vi tycker nog alla att det ska bli både spännande, men också lite pirrigt. Jag tycker att det är häftigt att en nio-åring vågar åka iväg i 5 dagar utan att känna en kotte, själv hade jag inte riktigt den framåtandan när jag var nio.

1 kommentar:

  1. Oj så jobbigt, och vad skönt att ni ändå kunde få hjälp så snabbt! Ja, det här med allergier är inte att leka med, det gäller att vara rustad för otrevliga situationer. Har själv varit med om att få en anafylaktisk chock, men befann mig då tursamt nog redan på sjukhuset så jag kunde få snabb hjälp. Hoppas att det ska bli bättre så småningom, så har det i alla fall blivit för mig. Allt gott till er alla!

    SvaraRadera