Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 27 april 2011

Tekakor med smak av kardemumma


Gjorde jättegoda tekakor till tösen igår, pojkarna tycke t.o.m. att de var bättre än de vanliga tekakorna som jag bakade härom dagen. Jag hade lite Sinlac (grötpulver) kvar i skåpet, då lilleman ratat denna och matvägrat när den serverades. Tycker inte om att slänga saker och använde därför pulvret i baket.

Ugn 225 grader

1 dl Pofiber
1½ dl Sinlac
1 msk fiberhusk
5 dl vatten

1 paket jäst
1½ dl rismjölk
3/4 dl flytande margarin
3/4 dl vit sirap
1½-2 tsk kardemumma
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
735 g Semper Grov mix

Blanda pofiber, sinlac och fiberhusk - tillsätt vatten, rör runt och låt det svälla i ca 10 minuter.
Lös upp jästen i rumstempererad rismjölk och blanda detta med ovanstående "smet". Tillsätt övriga ingredienser, ta dock mjölmixen lite i taget.

Forma degen till runda frallor, sätt på bakplåten och platta ut till tekakor. Nagga tekakorna med en gaffel. Låt jäsa under fuktig bakduk i ca 1 timme. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

3 kommentarer:

  1. Kul att de blev uppskattade! Ser jättegott ut. Snart snart ska jag nog våga mig på något jäsbröd igen, det tar lite tid för mig att komma över jobbiga bak ;-)

    SvaraRadera
  2. Vad är sinlac?

    Pernilla

    SvaraRadera
  3. Sinlac är grötpulver, gluten och mjölkfritt. Inget vidare gott som gröt, då det är alldeles för sött, men det funkar bra att baka med.

    SvaraRadera