Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 21 maj 2011

Frukostfrallor


Vaknade med tuppen imorse och kände för att äta härligt nybakade frallor, mmmm....
Tycker att det är mumsigt med ugnsvarma frallor där smöret smälter så gott, gärna med en skiva gott pålägg eller en god hemmagjord sylt.
Detta receptet ger ca 18 st frallor.

Ugn 225 grader

2 dl hirsflingor
4 dl kokande vatten
50 g mjölkfritt margarin
2 tsk fiberhusk
4 dl rismjölk
½ paket jäst
½ dl råsocker
½ tsk bakpulver
1 tsk salt
600 g Semper Grov Mix

Blanda hirsflingor med kokande vatten och rör om. Tillsätt klickar med margarin, strö över fiberhusk och blanda väl. Tillsätt hälften av rismjölken, blanda ut resterande rismjölk med jästen och tillsätt sedan. Socker, salt och bakpulver tillsätts och sedan blandas mjölmixen i lite i taget.
Forma den klibbiga degen (med hjälp av en sked) till frallor och lägg på plåten (som är klädd med bakpapper). Låt jäsa i ca 20 minuter. Nu har ytan torkat lite och man kan med lätt hand förbättra frallornas form så att ytan blir slätare. Jag penslade med flytande mjölkfritt margarin och strödde på sesamfrön och vallmofrön, men man behöver nog något som bättre håller på fröna.

Grädda på mittersta falsen i ugnen i ca 16 minuter.
Njut!!

3 kommentarer:

  1. Tack så hemskt mycket för din blogg! Du anar inte hur lycklig du har gjort mig med dina recept!
    Jag har inte lyckats med nått av mina bak fram tills jag fann dina recept!
    Sconsen blev gudomliga samma sak med kanelbullarna! Ska ge mig på frukostbrödet senare idag.
    Mina tjejer har haft sina allergier i flera år och saknat vissa saker som jag inte har kunnat fixa genom bak. Du är en ängel...stora kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. :-)) Jag sitter med ett stort leende på läpparna nu. Det var den främsta anledningen till att jag skapade denna blogg - att nå ut till andra som också dras med alla dessa olika allergier och behöver lite inspiration och nya recept. Att kunna laga/baka något som inte bara är ätbart, utan faktiskt också smakar gott! Hoppas att frallorna smakade. Om du har några favoritrecept, får du gärna dela med dig.
    Kramis Maja

    SvaraRadera
  3. Alltså det är ju det som är problemet..jag har inga recept!
    Jag har provat recepten på sempers fin mix o grov mixs paketen...lika oätliga varje gång. Gjorde ett tappert och dyrt försök sen o köpte en bakmaskin...vet inte hur många limpor jag slängt.
    Blivit mer o mer modfälld o sen slutade jag baka helt o hållet.
    Det har blivit wasa knäckebröd för hela slanten till mina stackars små tjejer.

    Iofs så har jag bakat mycket småkakor. Hittat recept på Familjeliv. De har blivit lyckade.
    Det finns två tjejer där som har en varsin blogg.
    Men återigen ,mjukt bröd har mina tjejer varit utan. Tack så otroligt mycket!! ÄNGEL!

    SvaraRadera