Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 30 maj 2011

Morotsfrallor

Jaha, då blir det väl ytterligare ett recept på frallor. Nu när jag har börjat äta spannmålsfri kost också har jag blivit ännu mer noga med att baka bröd/frallor som bjuder lite tuggmotstånd och god smak. Hade lite äpplen och morötter hemma som jag bestämde mig för att använda i brödbaket.

Ugn 225 grader
7 dl vatten
2 tsk fiberhusk
1 dl fibrex

½ pkt jäst
1 dl vatten
1½ tsk salt
½ tsk bakpulver
1 finrivet äpple
1 finriven morot
ca 875 g Semper Grov Mix

Blanda fiberhusk, fibrex och vatten och låt det stå och svälla i ca 10 minuter. Blanda ut jästen i 1 dl vatten och blanda i den tidigare mixen. Tillsätt salt, bakpulver, morötter, äpple och rör om ordentligt. Tillsätt mjölmixen lite i taget. Ca vikten på mjölet är ju för att äpplen och morötter varierar i storleken, så du får pröva dig fram där.
Arbeta degen minst 5 minuter med degkrokarna på elvispen eller i assistent.
Mjöla händerna väl och forma till frallor av önskad storlek - jag fick ut 15 frallor - låt jäsa i ca 25-30 minuter.

Blanda 1½ dl vatten med ½ tsk fiberhusk och ½ tsk honung - låt svälla. Använd denna mix till att pensla på frallorna - strö gärna över sesamfrön eller vallmofrön.

Grädda i ugnen i ca 16-18 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar