Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 10 oktober 2011

Äppelkaka med lingon

När jag var och storhandlade häromdagen låg det massa fina svenska äpplen i fruktdisken och bredvid låg detta recept - eller kanske inte riktigt, men grunden till det iallafall. Idag tog jag mig tid att baka denna smarriga höstkaka och den blev lika god som jag trodde.

Ugn 175 grader

150 g rumstempererat mjölkfritt margarin
1 dl råsocker
1 dl ljus muscovadosocker
1 msk No-egg
1/2 tsk fiberhusk
8 msk vatten
1 1/2 dl majsmjöl
1 1/2 dl fin mix
1 1/2 - 2 tsk kanel
1 tsk bakpulver
3 äpplen (ca 300 g)
1 1/2 dl lingon färska eller frysta

Blanda no-egg, fiberhusk och vatten - låt stå och svälla.
Vispa ihop margarin och socker och tillsätt därefter no-egg-blandningen lite i taget.
Blanda mjölmix, majsmjöl, kanel och bakpulver. Riv äpplena grovt, låt skalet vara kvar.
Blanda äpplena i sockerröran och tillsätt torrvarorna och ca 1 dl lingon, blanda med slev eller slickepott.
Häll i smord och bröad (po fiber) randform (24cm i diameter). Strö över resterande lingon.
Gräddas i ca 45-50 minuter i nedre delen av ugnen.

2 kommentarer:

  1. Tack för detta fantastiska recept!
    Kommer med spänning följa din fantastiska blogg hädanefter som vegetarian som inte äter ägg,komjölksprodukter eller vete.
    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade den. T.o.m min far som ej är förtjust i bakverk med frukt i tycker om den.

    SvaraRadera