Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 20 oktober 2011

Risgrynsplättar


"Återvinning" av mat är både smart, miljövänligt och ekonomiskt. Med återvinning menar jag inte kompostering, utan att göra nya maträtter av resterna från tidigare middagar. Så länge jag kan minnas har en av höjdpunkterna varit när vi fick risgrynsgröt, för då brukade mamma alltid steka risgrynsplättat eller "klatkager" som vi säger på danska. Dessa plättar innehåller ursprungligen både vetemjöl, ägg och mjölk, men dessa alternativa är också goda trots att de är "utan allt".
Måtten här kommer inte att vara exakta, då vi pratar om rester som kan variera i storlek, men använd grundtanken och anpassa den efter hur mycket gröt som hamnar i din skål. Smeten ska inte vara rinnande utan mer åt det fasta hållet.

Uppskattningsvis hade jag förra gången:
1 rest risgrynsgröt ca 1 liter
1½-2 dl risdryck
1 tsk fiberhusk blandas i 1 dl vatten
1½ msk No Egg
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker
1/3 majsmjöl
2/3 fin mix

Blanda grötresten med risdrycken och fiberhuskblandningen. Blanda No Egg, salt, bakpulver, socker och vaniljsocker och rör i. Blanda i majsmjöl och finmix. Måtten som står vid mjölet och finmixen är INTE deciliter utan hur mycket du ca ska ta i förhållande till varandra. (I den jag gjorde tror jag att jag hade knappt 1 dl majsmjöl och knappa 2 dl fin mix). Smeten ska vara tjock, men fortfarande en smet och inte en deg.

Ca 1 dl smet per plätt klickas i en varm stekpanna med rikligt med mjölkfritt margarin. Stekes i stekpanna på svag-medium värme tills plätten börjar stelna på ovansidan, vänd försiktigt och stek färdigt. Serveras med socker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar