Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 15 oktober 2011

Farfars kaka....

Jag måste erkänna att jag är en riktig "fika-mamma" som inte tycker om godis. Hemma hos oss äts sällan godis - inte ens på lördagar - men vi fikar desto oftare. Inte för jag tror att det är nyttigare, men vi vet iallafall vad vi stoppar i oss. Har du läst innehållsförteckningen på godis någon gång?! En massa olika sockerämnen blandade med gelantin, artificiell smak och så lite färgämnen på det.

Detta är ett recept som har hängt med i många år och som enligt dottern kommer att hänga med i ytterligare en generation. Jag kommer ihåg att min pappa brukade baka den när jag var i 7 års åldern och igår bakade dottern och jag den tillsammans. Ursprungsreceptet är från ett receptkort som mina föräldrar hade med sig från Danmark och jag kommer ihåg den blekta bilden över receptet och de många fläckarna som efterhand hade tillkommit. Självklart krävdes det en del modifikation av receptet, men jag tycker att vi lyckades över förväntan.

Ugn 175 grader

Kakan
1½ msk No Egg
6 msk vatten
375 g mjölkfritt margarin
450 g socker
300 g Semper Fin Mix
300 g majsmjöl
2 tsk bakpulver
3 3/4 dl risdryck

Fyllning*
9-10 äpplen skalade och skurna i tärningar
0,5 dl vatten
1 paket frysta lingon
3 msk socker

Marängtopping (obs! äggfri!)
7 dl socker
2 dl vatten
6 gelantinblad**

Blanda no-egg och vatten och ställ åt sidan. Blanda Fin Mix, majsmjöl och bakpulver. Vispa margarin och socker smidigt och tillsätt sedan no-eggblandningen och vispa tills du får en slät smet. Tillsätt mjölblandningen och risdrycken, blanda väl. Smöra och bröa (po fiber) långpannan och grädda mitt i ugnen i 15 min. Medan kakan står i ugnen kokar du ihop äppelbitarna med vatten tills de faller isär och tillsätt därefter lingon och socker. Även marängsmeten görs nu. Lägg gelantinbladen i kallt vatten. Koka ihop socker och vatten till en sockerlag (ca 10 minuter), häll över i en bunke och tillsätt de urkramade gelantinbladen. Vispa tills massan börjar att stelna men fortfarande är hanterbar.

Ta ut kakan ur ugnen Bred på fyllningen och därefter marängsmeten, grädda ytterligare 15 minuter.

* OBS! Vill man inte själv ställa sig och koka fyllning så går det lika bra med köpt äppelmos, men skippa då sockret.

** Skulle tro att det går att vegan-anpassa genom att använda agar, men jag har inte försökt mig på det själv, så jag vet inte hur man omvandlar mängderna.

1 kommentar:

  1. Jag har modifierat det recept jag ursprungligen la upp, så nu räcker smeten till en långpanna. I marängsmeten har jag minskat mängden gelantinblad för att den ska bli mer lättarbetad.

    SvaraRadera