Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 17 oktober 2011

Grönsaker i sötsur sås

Detta recept har hängt med sedan jag min vegetariska period i början av 1990-talet. Jag upplevde att många då tyckte att det räckte med att ställa fram en skål med sallad och så hade man fixat mat även åt oss vegetarianer. Min flört med att leva vegetariskt varade inte så länge, max 6 månader, för jag tyckte att det var svårt att försaka all min barndoms mat. Tänk vad mycket minnen och känslor som förknippas med mat - det skulle vara intressant att forska i! Nog pratat - "let's get down to business":

10 skalade morötter (ej för stora)
1 liten purjolök
2 msk mjölkfritt margarin
1 liten burk ananas
2 msk vit vinäger
2 msk fisksås*
1 msk socker
maizena+vatten röres ihop till en redning
salt, peppar
150 g böngroddar

Skär morötterna i tunna stavar och fräs dem i margarin i ca 3-4 minuter. Sänk värmen och lägg på ett lock och låt puttra i ca 15 minuter. Skär purjolöken i skivor, skär ananasen i bitar. Tillsätt ananasspadet, vinäger, fisksås, socker och purjolök. Låt puttra i ca 4-5 minuter och red därefter med maizena. Tillsätt ananasbitarna och böngroddarna strax innan servering. Servera med valfri sort kokt ris.

* I orginalreceptet används sojasås vilket gör rätten passande för vegetarianer/veganer, men då vi inte tål sojasås använder vi fisksås. Sätter ändå etiketten vegan på detta, då det är så lätt att byta tillbaka till ursprungsingrediensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar