Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullens dag


Jag hade ju inte tänkt att baka några kanelbullar idag, jag hade vare sig lust eller tid. Hämtar hem två glada gossar från skolan - de har fått kanelbullar där. Jag blir inte lika glad, för jag VET att då får jag hem en ledsen tjej som har fått titta på när de andra har ätit kanelbullar. Mitt hjärta ömmar och jag bestämmer mig för att gå hem och baka......

Nu hör det ju till saken att jag inte har lyckats att få till några bra naturligt glutenfria kanelbullar (nu menar jag snurror, alltså den vanliga kavlade varianten), vare sig efter att ha följt recept från Finax eller Semper eller egengjorda recept. Jag har ett recept på kanelgömmor, som är jättegoda, som ligger uppe, men det är ändå inte riktigt samma sak. Det var bara till att plocka fram kreativiteten - jag använde ett lyckat brödrecpt som grund och utifrån det modifierade och ändrade jag. Kanelbullarna blev en hit!!

Slutet på ovanstående skoldrama var bättre än förutspått. Varje klass hade ansvarat för eget inköp av kanelbullar och alla klasser förutom tösens hade inhandlat eller bakat bullar - om det var av hänsyn eller glömska ska låtas vara osagt, men jag skulle gärna vilja tro på det första alternativet. Nåväl receptet får du här och om du är snabb hinner du baka några innan kanelbullens dag är över för i år.

Ugn: Varmluft 200 grader

50 g jäst (gärna den röda)
4 dl risdryck
1 dl risgrädde (går bra att ta risdryck istället)
2 msk fiberhusk
1 tsk sirap
3/4 dl socker
75 g smält mjölkfritt margarin
(1 tsk kardemumma)
100 g majsmjöl
500 g Semper Fin Mix

Fyllning
150 g rumstempererat mjölkfritt margarin
150 g socker
1½-2 msk kanel

Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av risdrycken. Tillsätt resten av risdrycken, risgrädden och fiberhusken och låt stå och svälla i ca 10 minuter. Tillsätt sirap, socker, mjölkfritt margarin och ev. kardemumma - rör om ordentligt och tillsätt sedan majsmjöl och Fin Mix. Kör i assistent eller med degkrokar i ca 6-8 minuter. Dela degen i två delar, kavla ut mellan bakplåtspapper till ½ cm tjock rektangel, bred på fyllningen och rulla ihop. Jag brukar rulla från långsidan, men vill du ha extra stora kanelbullar så våga dig på att rulla från kortsidan - kan hända att du får lägga på några minuter i ugnen, men det kan det vara värt.
Skär 1½ cm tjocka skivor och lägg på bakplåtspapper, täck med fuktad bakduk och låt jäsa i ca 35 minuter.

Jag gjorde en redning på 1 dl vatten och 1 tsk maizena och 1 tsk vit sirap och kokade upp - detta använde jag till att pensla bullarna med. Strö på pärlsocker.
Grädda i ca 12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar