Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 11 november 2010

Kanelbullar - gömmor


Skulle ha bakat glutenfria, spannmålsfria, äggfria, mjölkfria kanelbullar igår, men det blev inte den vanliga rullade varianten. När jag hade plattat ut degen och skulle bre på fyllningen, var degen alldeles för porös och gick bara sönder. De ställen som hade fyllning på vek jag ihop, så att fyllningen hamnade som en liten gömma inuti, resterande deg formade jag till bullar och gjorde hål i toppen för fyllningen. Goda blev de i alla fall, så de kommer definitivt att bakas här igen!

Ugn 250° C
Deg
1 paket jäst (gärna den röda)
6½ dl vätska - jag använde både vatten och risdryck
100 g smält mjölkfritt margarin
2 tsk fiberhusk
1 dl råsocker
½ tsk bakpulver
½-1 tsk kardemumma
ca 750 g Semper Fin Mix

Fyllning
100 g mjölkfritt margarin (rumstempererat)
1½ msk kanel
1 dl socker

Börja med att blanda ihop fyllningen.

Lös upp jästen i lite vätska, tillsätt därefter resten av vätskan, den smälta margarinen och fiberhusk - låt svälla i ca 10 minuter. Tillsätt råsocker, bakpulver och kardemumma och hälften av mjölmixen. Arbeta in resterande mängd mjölmix lite i taget - degen ska vara lite klibbig, men hanterbar. Häll upp på ett väl mjölat bakbord. Här kan du nu göra på två olika sätt - antingen delar du degen i önskad storlek för bullarna, rullar dem och gör hål uppepå (med en mjölad tumme) och lägger fyllning i hålet. Alternativ två: platta ut degen med handen tills den är ca 1 cm tjock. Skär rutor i önskad storlek, mina var nog ca 8x8 cm. Klicka på fyllning, vik degen om och ställ med skarven ned i en bullform. Låt jäsa i ca 45-50 minuter.
Grädda på mittersta falsen i ca 8 minuter.

4 kommentarer:

  1. Ååå, de ser ju grymt goda ut! Brukar du alltid låta fiberhusket svälla? Jag har inte gjort det, kanske därför mina brödbak blir platta?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag låter det alltid svälla.
    Faktiskt så blandade jag fiberhusken med lite vatten innan, och då massa hände runt barnen fick den stå läääänge. Var som en geléklump när jag skulle baka, men det gick att vispa isär med degkrokarna när jag hade haft i lite mjölmix.

    SvaraRadera
  3. hej
    använder du fiberhusk ist för mjöl?isåfall hur mkt kostar fiberhusk
    det skulle vara bra att veta för är 18 år och nu börjar jag misstänka att ja kan ha blivit glutenallergiker så ja experimenterar lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går INTE att använda enbart fiberhusk istället för mjöl.

      Radera