Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 23 november 2010

Hastgryta med sting.

Hade för ovanlighetens skull inhandlat lövbiff och hade inte en susning om vad jag skulle göra med den. Googlade på lövbiff och hittade det här underbart goda receptet på Allt om mat. Hehehe skrattade gott nu när jag läste igenom receptet igen - i orginalreceptet står 3 dl utspädd juice, jag hade läst det som 3 dl outspädd juice, prova efter orginalet eller gör enligt mitt alternerade recept nedan. Enligt orginalreceptet ska rätten avnjutas med pasta, men jag kokade ris till och tyckte det passade alldeles ypperligt. Smaklig spis.

P.s. Barnen tyckte för övrigt att denna grytan var lite väl kryddstark, men vi vuxna bara älskade den.

500 g lövbiff, finstrimlad
1 st gul lök, hackad
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk kinesisk soja (jag använde fish sauce istället)
2 tsk curry
1 tsk ingefära
0,5 tsk kanel
2 dl utspädd äppeljuice + 2 dl koncentrerad äppeljuice
2 msk mango chutney
1 tsk salt
2 st paprikor i olika färger, strimlade
2 tsk potatismjöl
1 msk vatten

Blanda kött, lök och kryddor i en skål.
Koka upp juicen och lägg ner köttet lite i taget så att det kokar hela tiden.
Tillsätt mango chutney, salt och paprikor. Låt såsen koka någon minut.
Blanda potatismjöl och vatten och rör ner i såsen. Låt den få ett uppkok. Smaka av.
Servera med ris eller pasta.

1 kommentar:

  1. Hej Maja! Jag har hittat till din blogg genom att jag själv är glutenintolerant. Nu har jag skickat dig en utmaning via min blogg som du gärna får anta. Titta in hos mig så ser du mer vad det handlar om.

    SvaraRadera