Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 26 november 2010

Guacamole på mitt sätt

Har suttit och försökt leta tårtfyllningar som är äggfria och mjölkfria, för att få lite inspiration, men hittar inget nytt. Har helt tappat lusten att baka idag, vilket ju är typiskt när man ska bulla upp för kalas imorgon! Har suttit här och blivit hungrig och sugen på..... guacamole!
Jag brukar göra den som dipp till grillat men även som snabbmat tillsammans med en god pasta, mums - synd att det inte finns avocado hemma. Skriver ner receptet i alla fall, så kan ni som har ingredienserna hemma njuta i alla fall.

2 mogna avocado
1 klyfta vitlök
saften av ½ liten citron (lime går också bra)
1 solmogen tomat
1 msk olivolja

Dela avocados, kärna ur, skopa ut fruktköttet och mosa. Pressa genast över citronsaften och blanda (för att förhindra brunfärgning). Hacka tomaten och vitlöken fint (alt. pressa-gäller enbart vitlöken ;-)), blanda ner i avocadomoset och häll i olivoljan, blanda väl.
Dippa med gott nybakt bröd eller servera som sås över ångande het pasta - mums!
Hmmmm, jag tror att jag måste gå och kolla vad som finns i kylen - nu är jag riktigt hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar