Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 2 november 2010

Bakdag igår...

Ja, igår blev en riktig bakdag. Jag har inte haft några bra recept på tårtbottnar "utan allt", så nu när det är höstlov och födelsedagarna närmar sig, så började jag experimentera.

Första bottnen blev smulig, lite stickande smak av för mycket bakpulver, men den dög som fika åt mig och barnen.

Andra försöket åkte direkt i slasken :-P

Tredje gången gillt.... Jo, det blev faktiskt bra sista gången, men skulle nog ha kortare tid i ugnen då kanterna blev lite hårda. Har receptet där nere och orkar inte att hämta det, men lovar att lägga in det snarast.

Nu är det bara till att börja att experimentera med fyllningarna också. Hade citronfromage förra året, men det faller ju fullständigt bort nu när ägg inte funkar. Har även haft hallonmousse, men det funkar ju inte heller. Eftersom bottnarna är med kakao, tänkte jag försöka mig på en hallon/marsán kräm och kanske en chokladkräm?! Har hittat massa fina tårtsidor, men få eller inga som har allergivänliga recept.

1 kommentar:

  1. Hej Maja - kul att du hittade min blogg :) Förstår att det är besvärligt att få till det "utan allt". Vill tipsa om en bra sida, där Cecilia bakar det mesta veganskt, så hon har en massa bra tips på läckerheter som görs utan ägg!! http://flickanokakorna.se/

    SvaraRadera