Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 18 november 2010

Frikedeller


Frikedeller är en dansk köttfärsrätt som är som stekta små pannbiffar, till skillnad från svenska frikadeller som är kokta. För att göra saken roligare, så är svenska köttbullar stekta, medan den danska varianten kødboller är kokta! Nåja, för att komma till saken, alltså receptet, så fortsätt att läsa.

Då jag ju är danskfödd, har denna rätt följt med sedan barnsben och är en av anledningarna till att jag aldrig helt blev vegetarian! Det finns många hemliga familjerecept på frikedeller, men de flesta innehåller ägg, mjölk och vetemjöl och ibland även havregryn. Jag har gjort några misslyckade experiment tidigare i mina försök att göra dem äggfria, mjölkfria och naturligt glutenfria, men härom dagen lyckades jag mycket bra och vill dela med mig av detta. Jag gjorde storkok, men det går ju självklart att halvera receptet. Jag skrev ner exakta mått, men lappen har förkommit, så jag får ta det ur minnet. Är liiiite osäker på mjölmängderna, men tror att detta är det rätta :-/

1400 g blandfärs
4 dl vätska
1 msk fiber Husk
1 stor finhackad gul lök
2-3 klyftor vitlök finhackade
1 tsk bakpulver
salt, peppar
1½ dl Semper Fin Mix
½ dl potatismjöl

Jag blandade fiberHusken i 2 dl vatten och lät svälla i ca 5-6 minuter. (Det blev en rätt seg massa som var lite svår att röra ut, så man ska kanske blanda den i hela vätskemängden?!)

I blandfärsen tillsätt: 2 dl risdryck, lök, vitlök, salt och peppar och rör om ordentligt. Tillsätt den nu geléaktiga fiberhusken och rör tills alla klumpar är borta (bättre än att gå på gymmet!). Tillsätt bakpulver och rör sedan i mjölmixen lite i taget. Köttfärsdegen ska vara rätt så fast utan att vara torr. Tag en vanlig matsked (alltså inte ett mått, utan den du brukar använda till att äta med) och forma avlånga frikedeller. Stekes i stekpanna på medelhög värme, vänd ett par gånger under stektiden. Använd generöst med mjölkfritt margarin till stekningen (kan användas som smörsås). Servera med kokta potatisar och grönsaker. Traditionellt sett har vi alltid ätit denna rätt med stuvad vitkål, men jag har ännu inte fått till någon bra gluten och mjölkfri bechamelsås och hade inte tid/ork/lust att experimentera härom dagen.

1 kommentar:

  1. Jag är oxå dansk, o dessa frikadeller har följt mig sedan jag var barn. Och mina barn säger att det är inte jul utan dina köttbullar.

    SvaraRadera