Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 12 november 2010

Recept på naturligt glutenfria Lussekatter


Ni som är observanta ser säkert att degreceptet till lussekatterna är samma som de som jag hade till kanelbullarna, har endast bytt ut kardemumma mot saffran. Trots bristen på kesella blev dessa lussekatter inte torra, men det ska intressant att se hur de är när de tinas. Sätt nu på lite julmusik, värm lite glögg och börja baka!

Ugn 250° C

1 paket jäst (gärna den röda)
6½ dl vätska - jag använde både vatten och risdryck
100 g smält mjölkfritt margarin
2 tsk fiberhusk
1 dl råsocker
½ tsk bakpulver
1 paket (0,5 g) saffran
ca 750 g Semper Fin Mix

Lös upp jästen i lite vätska, tillsätt därefter resten av vätskan, den smälta margarinen och fiberhusk - låt svälla i ca 10 minuter. Tillsätt råsocker, bakpulver, saffran och hälften av mjölmixen. Arbeta in resterande mängd mjölmix lite i taget - degen ska vara lite klibbig, men hanterbar. Ta lite deg i taget och rulla ut till längder i önskad tjocklek och forma till lussekatter.

Jag gjorde även saffransbullar med mandelmassa i - mums! Då plattade jag ut degen till att vara ca 1 cm tjock och skar sedan 8x8 cm fyrkanter, klickade på (mycket) fyllning, vek om degen och formade till bullar. Ställ i bullformar med skarven nedåt.

Oavsett vilken metod till utbakning du har valt så är det nu dags att låta bullarna/lussekatterna jäsa i ca 45 minuter. Grädda på mittersta falsen i ca 8 minuter

Fyllning
125 g riven mandelmassa
100 g mjölkfritt margarin
2 msk florsocker

Blanda ovanstående ingredienser till en slät massa använd som fyllning i bullar.

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Bor i Australien och saknar mina svenska favoriter. Eftersom jag har celiaki sa e detta receptet perfect! Tack sa mycket!

    Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Kul att du hittat hit, hoppas att det smakar. Vet inte vad du kan använda istället för Sempers Fin Mix, men det kanske du redan har kläm på??!

    SvaraRadera
  3. Måste bara säga att lussebullarna med mandelmassa har gjort succé här hemma och de är lika goda efter upptining. Smakar inte så jättemycket saffran och jag skulle nog kunna tänka mig att använda 2 paket nästa gång, risken (chansen) är dock att det bara är jag som äter dem då.

    SvaraRadera
  4. Hej Maja.
    Måste bara säga att lussebullarna var fantastiskt goda. Jag gjorde dom dock med vanligt vetemjöl & tyckte att resultatet blev väldigt bra men som du själv nämner behöver nog bullarna 2pkt saffran. Har bestämt mig att göra dessa lussebullarna i fortsättningen trots att jag inte själv har någon allergi.

    Med Vänliga Hälsningar
    Stina (inte hon som bor i Australien ;-))

    SvaraRadera
  5. Hej Stina!
    Kul med lite feedback - tack.
    Har ytterligare ett recept på lussekatter på lut, tänkte provbaka i helgen och blir det lyckat så postar jag det också.

    SvaraRadera
  6. Äntligen! Svårt att hitta nåt recept på glutenfria lussebullar utan kesella. Det här var bra dock! Har inte smakat än själv, men klart godkända av föräldrarna :) Jag tillsatte dock ägg, men det hade säkert blivit bra utan också. Tackar!

    SvaraRadera
  7. Kul att du tyckte om dem. Jag hann faktiskt inte baka några lussebullar alls i år.

    SvaraRadera