Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

söndag 7 november 2010

Tårtbotten


Har äntligen fått tid att sätta mig ner och få in receptet på tårtbotten som jag bakade tidigare i veckan. Att baka mjölkfritt, glutenfritt/spannmålsfritt och äggfritt - allt på en gång - är rätt så utmanande. Att bara utesluta någon av ovanstående ingredienser brukar inte vara något problem, men istället för att klaga på det man inte kan äta är det bara att vara glad över det som går att äta. I mina mörka stunder brukar jag tänka att "det finns dom som har det värre, så varför gnälla" - strategin funkar oftast, men inte alltid. Nu till receptet....

Jag har använt mig av en rund form med löstagbara kanter som är 26 cm i diameter och jag tycker att detta ger en perfekt tjocklek.

Ugn 200°c

Tårtbotten med kakao

¾ dl kakao
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl socker
½ dl flytande mjölkfritt margarin
1¼ dl linfröavkok

Smörj och bröa (PO-fiber) en rund form med löstagbara kanter.
Sikta kakao och potatismjöl. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt margarin och linfröavkok - blanda väl. Fördela jämt i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.

Tänkte ge mig på fyllningarna idag och eventuellt en "vit" tårtbotten - antingen en sockerkaksbotten eller en äggfri marängbotten.

2 kommentarer:

  1. Har just bakat två av dessa bottnar som ska bli 1års-tårta i helgen! är mkt positivt överraskad att de blev så bra, så tack för att du delar med dig av recepten!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker bara att det är kul att recepten kommer till användning. Hoppas den blivande 1-åringen uppskattar resultatet :-)

    SvaraRadera