Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 3 november 2010

Godaste kladdkakan med choklad

Har hittat mitt bästa kladdkakerecept, mmmmm.... Spontanfika hos dotterns kompis, mamman där stod för drickat och jag för godsakerna. Hade jag inte berättat det, hade hon aldrig trott att denna kakan var spannmålsfri (glutenfri), äggfri och mjölkfri - en kaka utan allt helt enkelt. Nåja, inte helt utan kalorier, men gott är det i alla fall. Inbillar mig att det blir lite nyttigare eftersom jag serverar den med glass istället för vispgrädde.

Ugn 175 grader

150 g smält mjölkfritt margarin
1½ dl linfröavkok
3 dl socker
1 dl rismjöl
1 dl majsmjöl
1/4 dl potatismjöl
1½ dl kakao
½ tsk salt
75 g hackad 70% choklad (Lindt eller annan "finchoklad")

Blanda alla torra ingredienser + chokladen. Tillsätt smält margarin och linfröavkoket. Blanda väl och häll i smörad och bröad (PO-fiber) form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter. Låt svalna. Ät med syrlig glass för att uppväga det söta eller varför inte med färska jordgubbar/hallon.

11 kommentarer:

  1. Det är ju det bästa betyget man kan få :) Superbra med dina recept!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är kul när folk blir förvånade över att det faktiskt inte smakar annorlunda. Fikabröd är dock lättare än matbröd vad angår smaken.

    SvaraRadera
  3. hej!
    jag hittat hit när jag letat ett glutenfritt focaccia recept och den VAR god!!! super roligt att surfa runt bland dina recept, har en sambo som har gluten och diabetes så inte heller en enkel lek just för att socker ju ofta hjälper att få godare bröd o sötningsmedel inte alls har samma effekt. men ikväll ska jag testa kladdkakan! jag undrar bara lite om ditt linfröavkok, om man nu tål ägg och vill sätta det istället hur blir förhallanden? och sätter du avkoket istället för vispad äggvita eller allmänt ägg? superspännande och tack för alla fina recept!
    Lena

    SvaraRadera
  4. hej igen!
    min sambo älskade din kladdkaka o det funkade även med sötningsmedel, kan tänka mig att den inte blev riktig likadan men supergod var den! och vi åt då grädde till den ;) jag gjorde även en linfröavkok o jag blev riktig impad över den! går den att spara i kylen eller så?
    hälsningar från norr - Lena

    SvaraRadera
  5. Hej Lena!

    Jag brukar bara göra så mycket linfröavkok som behövs för stunden, för jag tycker att den blir seg om man sparar den i kylen. I de fallen den har blivit för seg tillsätter jag någon/några matsked(ar) kokande vatten och rör om. Jag använder linfröavkoket istället för ägg i allmänhet, ca 1½ dl till ett recept med 2 ägg.

    Kul att ni gillade kladdkakan. :-)

    SvaraRadera
  6. tack Maja! det blir mycket roligare att baka när man vet att resultatet blir bra och uppskattat! ska prova mig på din vetedeg, det är nåt jag aldrig lyckas med, blir hårt och jäser inte, få se hur det går! ha en bra helg!

    SvaraRadera
  7. Finns det ngt annat man kan använd för avkok än linfrön tror du?

    SvaraRadera
  8. No-egg använder jag ibland i mina recept. Bakpulver och mosade bananer är också bindande.

    SvaraRadera
  9. Hur gör man linfröavkok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns på bloggen eller i kommentaren nedan. Lycka till med baket.

      Radera
  10. 1 msk linfrö per dl vatten, kokas upp och låt puttra i några minuter. Sila bort linfröna och använd avkoket.

    SvaraRadera