Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 30 november 2010

Linsgryta - min variant på Fakes


Fakes är egentligen en grekisk linssoppa, men jag har valt att göra min som gryta. Detta är en rätt som jag åt mycket när jag bodde på Kreta, då den ju både var lättlagad och billig. Att äta vegetariskt är både nyttigt och gott och vi försöker att göra en veckomeny där vi varvar kött, fisk, kyckling och vegetariska rätter. Linsgrytan är mycket enkel att göra och sköter sig rätt så mycket själv, men.... gröna linser behöver rätt så lång koktid, ca 45 minuter, så beväpna er med lite tid.

300 g väl sköljda gröna linser
Vatten så att det täcker ca 1½ cm över linserna
2 klyftor vitlök finhackade
3/4 -1 dl god olivolja
Passerade tomater ca 6 dl

Koka linserna med vatten och olivolja, tills det nästan har kokat in, tillsätt därefter de passerade tomaterna. Låt grytan puttra på svag/medelvärme i ca 45 minuter tills linserna är möra.

Grytan kan ätas med ris, pasta eller bröd. Om du inte är mjölkalllergiker kan du med fördel äta den med lite god fetaost till.

Här hemma brukar jag nästan alltid servera linsgrytan med "persiskt" ris. Även detta är en modifierad variant på den "riktiga". Jag kokar ris tills vattnet börjar att bli slemmigt (alltså sådär som det blir precis innan det kokar in), häller över riset i en sil och sköljer. Ta fram stekpannan (teflon!) och tillsätt ca 3/4 - 1 dl vatten och en rejäl skvätt olivolja, häll i de avsköljda risen. Platta ut riset i stekpannan och klicka i (och då menar jag ner i) lite mjölkfri margarin här och där, platta till igen och lägg på lock. När vattnet har kokat in höjer jag värmen lite och steker så att ytan blir knaprig och gyllene. Svårt med tidangivelse här, men ibland gräver jag försiktigt med en liten sked ner till botten av riset, utan att riva upp skalet, för att kika. Vänd ut den färdiga riskakan på en tallrik och strö över salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar