Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 29 oktober 2011

Vårrullar a la Maja

Köpte kycklingfärs när jag var på Focus häromdagen men vad skulle jag hitta på med detta?! Kollade på några av mina favvobloggar och blev inspirerad av receptet på kycklingbullar på Kjerstis blogg. Jag hade dock inte alla ingredienser hemma, men lite annat smått och gott fanns, bl.a. rispapper. Gjorde dels "vanliga" kycklingbullar och dels några med kycklingfärsen invirad i rispapper. Här hade det nog varit lämpligt att använda fritös eller i alla fall en gryta - stekpanna användes enbart om du vill bli nedskvätt och få små brännblåsor på händerna.

Jag gjorde vårrullar med hälften av kycklingsmeten och köttbullar av den andra hälften.

1 tsk fiberhusk
1,5 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1 msk fisksås
0,5-1 tsk curry
saften från en pressad citron
800 g kycklingfärs

Blanda fiberhusk och vatten och låt svälla i 10 minuter. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Lägg rispapper i vatten och låt stå och dra ett par minuter. Ta ett rispapper åt gången, klicka lite färs nära kanten, vik över kanten och därefter sidorna, rulla ihop. När du har gjort ett gäng är det dags att fritera. Skulle tro ca 5 minuter, men kolla en för säkerhets skull en innan du upp alla. Tror att det går att ångkoka dessa också, men jag har inte själv testat. Servera som förrätt med thaichilisås eller som huvudrätt med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar