Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 9 juli 2011

Köttfärsspett till grillen

Tycker att det är underbart med grillsäsong, maten smakar så mycket bättre när man äter den utomhus också. Tyvärr saknar jag min tzatziki, men har inte hittat någon bra ersättning för den - nöjer mig istället med hummus eller guacamole vilket inte är fy skam det heller. En favorit när jag har tröttnat på hamburgarna är att göra köttfärsspett av färsen istället, testa själv. Serveras med ris, sallad och någon form av dipp/sås/röra med vitlök!
Om du avvänder grillspett av trä, glöm inte att blötlägga dem i minst 15 min innan.

800 g nötfärs
1 liten finhackad gul lök
1-2 klyftor finhackad vitlök
1 tsk salt
1 nypa vitpeppar
1½-2 tsk spiskummin (mald såklart)
1½ dl risdryck (eller mjölk för er som tål det)

Blanda ihop allt till en smidig köttdeg. Forma kring spetten till önskad form och storlek. Grillas ca 6-8 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar