Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

söndag 17 juli 2011

Mjölkfri smoothie

Ibland gör jag smoothies som mellanmål, gott, nyttigt och de står sig på den ett tag. Båda mina barn har utskrivet Neocate (Advanced till tösen och Active till gossen) mjölkersättningspulver, men det är inte direkt välsmakande och båda vägrar att dricka det som mjölk. Jag brukar blanda ut Neocate i deras gröt eller i rapsy frutty (för tösen), men det enklaste och bästa sättet att få i dem Neocate är att göra en smoothie. Detta receptet går självklart att använda trots att man inte använder Neocate!

1 dl frysta hallon
1 dl fryst mango i bitar
½ banan
1 dl rapsy frutty (färdigblandad)
1 dl Neocate (blandad) eller risdryck
1 tsk vaniljsocker
Ev. 1 dl sorbet (jag brukar använda sia)

Häll i alla ingredienser och blanda i mixern eller med mixerstav.

Lillkillen har svårt för den tjocka konsistensen och till honom rör jag ut smoothien med yttligare Neocateblandning, men smaka av så att Neocate-smaken ej blir för genomträngande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar