Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 29 juli 2011

Stockholm och Uppsala tips...

Spenderade större delen av förra veckan i Uppsala, med en liten dagstur till Stockholm. Fruktade att tiden mest skulle gå åt att jaga mat, men det funkade faktiskt riktigt bra för det mesta... De positiva vibbarna började redan när vi klev in på Hotell Gillet i Uppsala. Jag förhörde mig lite om frukosten och om det fanns något ätbart för mig och lilleman och tjejen i receptionen kontaktade köket. Frukostvärdinnan, som skulle visa sig arbeta 3 av våra 4 frukostpass, var en klippa. Rismjölk var beställt och hon ställde villigt upp på att laga gröt åt mig och lillen - Tack Sara!!!

Maten då.... Första kvällen åt vi på hotellet och det funkade utmärkt - lax och potatissallad.
Maken och jag delade upp oss vid lunchtid, då en blev tvungen att vara kvar på rummet med lillen som lätt sover 2-3 timmar mitt på dagen. När jag blev avlöst begav jag mig till Hambergs och avnjöt en god räksallad. Egentligen innehöll den ägg, men det var lätt fixat dock hade det varit önskvärt med något annat istället exempelvis avocado. Servicen var inte den snabbaste, men värt att vänta på. På kvällen begav vi oss till restaurang Lingon och deras bakgård, där jag åt lamm mmmmmmm........ Hjälpsam, trevlig och snabb personal ger mer än godkänt!

Fredagen begav vi oss till Huvudstaden och målet för dagen var Goodstore, snälla gå dit du blir inte besviken! Vi hade tänkt att köpa på oss ett lager av ris-spraygrädde, men tyvärr var den slut hos leverantören :-( En mycket hjälpsam ung expedit tyckte dock synd om oss och återvände efter en kort stund med en sista burk av den eftertraktade varan - det var ett varuprov som leverantören hade skickat - tack! Hittade jättegoda muffins från Sattva som ni bara måste prova om ni har vägarna förbi Söder. På Goodstore fanns det även glass som vi kunde äta och vi hade flera smaker att välja mellan!! Jag önskar att jag kunde provat dem alla, men fastnade för den här med chokladsmak - inte gratis men ack så god!

Vi spenderade hela dagen på Söder och njöt av den avslappnade stämningen kring Nytorget där vi satt vid lekplatsen och njöt av solen och glassen. Jag passade på att handla lite Villervalla-kläder på Smallkids rea, hade jag haft obegränsade ekonomiska tillgångar hade jag kunnat spendera MYCKET mer i den affären. Eftermiddagen avslutades med ett besök på thairestaurang Koh Phangan som vi hade blivit rekommenderade av ett par som vi träffat på lekplatsen vid Katarina kyrka. En underbart lyckad dag helt enkelt!!

3 kommentarer:

  1. Vad roligt, Maja, att er semestertripp blev så lyckad! Extra glad blir jag naturligtvis över att du blev så väl bemött här i Uppsala. Det brukar faktiskt funka på de flesta resturanger tycker jag, att de kan ordna alternativ.
    Du vet väl förresten om att Sattva har en egen butik i Gamla Stan, om du kommer till Stockholm igen. ha en fortsatt bra sommar!

    SvaraRadera
  2. Så kul att allt funkat bra för det mesta! Tack för superbra tips, Goodstore och Sattva har jag faktiskt missat och ändå är jag en söderhängare ;-) Ska genast lägga upp det på min stockholmslista.

    SvaraRadera
  3. Ja, vi råkade gå förbi bageriet senare, men då var det stängt. Hade även tänkt oss en tur till Friends of Adam, men de stängde tidigt på fredagen.

    SvaraRadera