Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 16 juli 2011

Ytterligare en variant på frallor "utan allt"

Om du följer min blogg har du säkert lagt märke till att jag ytterst sällan bakar bröd utan har en förkärlek för frallor/rundstycken/portionsbröd eller vad man nu behagar att kalla dem. När man har en spannmålsfri/glutenfri kost tröttnar man rätt snart på rostebröd, för att inte nämna de tillfällen då man har med sig frysta brödskivor men inte har tillgång till brödrost. Jag vet att på mitt jobb (inom sjukvården) finns ingen brödrost p.g.a. brandrisken - och nej jag arbetar inte med dementa! De glutenintoleranta/spannmålsallergiska patienter vi har få äta torrt och tråkigt skivat bröd som de inte ens får rosta! Har pratat med vår köksa om att vi kanske skulle kunna köpa in frallor istället, men svaret hon fick var att de var för dyra. Nå för att komma till receptet.......

Ugn 225 grader

1 paket (50 g) jäst
12 dl vatten
1 dl neutral olja
½ dl vit sirap
2 tsk salt
2 dl Po Fiber
1 tsk bakpulver
650 g Semper Fin Mix
1 kg Semper Grov Mix

Smula jästen och lös upp i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, sirap och salt, blanda. Blanda i 1 paket (500 g) mjölmix, bakpulver och PO fiber, tillsätt sedan resten av mjölmixen lite i taget. Arbeta degen väl i assistent eller med elvisp med degkrokar. Forma till frallor. Låt jäsa under fuktig bakduk i ca 1 timme.

Brödglans:
Blanda 1 dl vatten och 1½ tsk maizena(eller var det två???!) Låt koka upp under omrörning tills det tjocknar. Tillsätt 1 tsk vit eller ljus sirap och blanda väl.
Pensla frallorna med brödglansen och strö gärna på exempelvis solroskärnor, sesamfrön eller vallmofrön.

Grädda frallorna på mittersta falsen i ca 15-18 min - tycker att det skiljer rätt kraftigt mellan olika ugnar.

1 kommentar:

  1. Vad sorgligt! Sjukhusmaten som ju borde vara det viktigaste av allt! Dessvärre är det samma sak när man bor på hotell. Vitt, torrt bröd som smular och fastnar i tänderna. Jag brukar inte vilja använda brödrosten heller, eftersom allt annat vanligt bröd också rostas i samma.
    Jag har en förestående sjukhusvistelse framför mig, och då tänker jag faktiskt ta med eget bröd!

    SvaraRadera