Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 15 juli 2011

Röda vinbärssaft

Har för första gången i mitt liv gjort saft. Letade febrilt på nätet för att få inspiration om hur jag bäst skulle ta hand om min lilla vinbärsskörd och hittade detta superenkla receptet här.
Jag har gjort om receptet utifrån mina kvantiteter och även lagt till lite, så varsågoda att inspireras.

12 dl röda vinbär
1 citron väl tvättad och skuren i klyftor
15 g vinsyra
12 dl kokande vatten

800 g socker på 3:e dagen

Repa bären och skölj. Lägg vinbär och citron i en gryta och häll på det kokande vattnetoch tillsätt vinsyra. Rör om. Låt stå och svalna och rör om då och då. Ställ i kylen i 2-3 dygn innan du silar bort bären och citronen. Värm hastigt upp saften och tillsätt nu ca 800 g socker, rör om tills sockret har löst sig och ta bort från värmen, skumma saften om det behövs. Häll upp i väl rengjorda glasflaskor eller gör som jag häll dem i plastflaskor och in i frysen med dem. Späd saften ca 1 del saft och 3 delar vatten eller varför inte späda med kolsyrat vatten/sockerdricka?!

1 kommentar:

  1. Obs! Tänk på att saft som ej är kokad måste frysförvaras eller drickas inom 4-5 dagar.

    SvaraRadera