Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 4 juli 2011

Grötfrallor

Härom dagen köpte jag (en för mig) en ny sorts gröt Alf Spångbergs Hälsogröt Special utan russin (ASHS-ur). Det var inte direkt någon kulinarisk upplevelse och man ska nog blanda i lite frukt eller något för att få lite mer smak på det. Eftersom jag hade lagat mycket mer gröt än vad jag kunde/ville äta så bestämde jag mig för att använda grötresten till mitt brödbak och slängde även i resten av sonens minutris-gröt (nej - inte den han hade haft på tallriken!)
Frallorna uppskattades av alla och kommer definitivt att bakas igen, men nästa gång ska jag ta den större saltmängden för att ge lite mer smak.

Ugn 225 grader

6+1 dl vatten
1½ msk fiberhusk
1½-2 tsk salt
½ dl olja
1 tsk honung
1 paket jäst
1 portion (enl förpackningen) ASHS-ur
1 dl minutrisgröt (eller någon annan grötrest)
850 g Semper Grov Mix

Blanda 6 dl vatten med fiberhusken, låt svälla i ca 10 min (passa på att koka gröten under tiden)
Rör ut jästen i 1 dl vatten och blanda ner i smeten. Tillsätt övriga ingredienser, men blanda i mjölmixen lite i taget. Arbeta degen väl med degkrokarna på elvispen eller i en assistent. Forma degen till frallor av önskad storlek och form. Ett gott råd: pudra maizena på händerna innan/medan du formar frallorna så slipper du för mycket kladd. Låt frallorna jäsa på plåten i ca 40 minuter. Gräddas på mittersta falsen i ugnen i ca 16-18 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag äter ofta Alf Spångberggröten, men brukar precis som du föreslår förstärka med annat. Strimlade katrinplommon t ex. Sojamjölk därtill. Tycker också det är ett bra sätt att göra brödet lite nyttigare genom att ha i ett par dl av grötblandningen. Det finns med i ett av mina glutenfria matbröd.

    SvaraRadera
  2. Ser ju mycket bra ut. För ett tiotal år sedan fanns recept på hälsogröten som man kunde använda direkt till brödbak alltså för att blanda gröten själv. Nån som har det receptet?
    Stefan

    SvaraRadera