Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 30 juli 2011

Gazpacho

Detta receptet är ursprungligen från Anna Bergenströms "Nya Annas Mat", men jag följer inte receptet till punkt och pricka, så lite av hennes och lite av mitt. Jag rekommenderar verkligen "Annas Nya Mat" till er som tycker om att laga mat och baka. Dessa recept är inte allergianpassade, men många matrecept funkar ändå och bakrecepten ger inspiration och experimentlusta (åt mig i alla fall!).

2 stora skalade tomater (skålla dem, låt dem ligga i det varma vattnet en kort stund och skala sedan)
1 gurka
1 liten gul lök
1 gul paprika
8 dl tomatjuice
2-3 msk god olivolja
2 msk vinäger
1 tsk salt (gärna havssalt)
1 liten vitlöksklyfta
några varv med pepparkvarnen

Skär alla grönsaker i mindre bitar, lägg i mixern och kör till önskad koncistens. OBS! Jag brukar hacka vitlöken för hand och lägga i efteråt! I orginalreceptet körs bara hälften av grönsakerna i mixern, den andra hälften finhackas och läggs i skålar så att man själv kan portionera i sina favoritgrönsaker. Lägg grönsakshacket i en stor skål, blanda i tomatjuice, olja, vinäger, vitlök, salt och peppar. Täck skålen och ställ kallt ett par timmar före servering. Toppa gärna med finklippt gräslök strax före servering. Servera gärna med nybakat bröd för en matigare måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar