Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 24 augusti 2011

Att bjuda allergiker på mat.

Att bjuda på mat är inte alltid lätt och ju fler allergier man ska ta hänsyn till desto mer förberedelse krävs det. Det finns en mängd olika sätt att lösa det på, se det som en utmaning och inte ett problem.


  • Det viktigaste är att ta reda på vad personen inte tål, kommer det fler med andra sorters allergier?

  • Sök inspiration på nätet, det finns en mängd hemsidor och bloggar som är inriktade på allergikost. Botanisera bland kokböckerna på biblioteket.

  • Be den allergiska personen att tipsa om recept, kokböcker eller hemsidor anpassade till just dennes specifika allergi.

  • Att be den allergiska personen att själv ta med sig mat tycker jag egentligen är ett "icke-alternativ", men jag vet att det förekommer.

Många förväxlar komjölksallergi med laktosintolerans och det är många gånger som vi fått tacka nej till mat och dessert av denna anledning. En laktosintolerant person kan alltid äta mjölkfri kost, men en mjölkallergiker kan INTE äta laktosfria produkter. Är du osäker är det bättre att utesluta mjölkprodukter helt och hållet och ska du steka, gör det i olja.


Likaledes är det stor skillnad på att vara spannmålsallergiker och glutenintolerant. En person som är glutenintolerant kan äta spannmålsfri kost, men en spannmålsallergiker kan generellt sett inte äta det som "bara" är glutenfritt, utan det måste vara naturligt glutenfritt.


Sås är lite vanskligare och det beror så klart på vad personen i övrigt är allergisk mot, för även ersättningsprodukter så som sojagrädde eller havregrädde kan ställa till det. Red såsen med Maizena - inte Maizena redning.


Tänk på att även kryddor kan vara allergiframkallande. I curry finns exempelvis bockhornsklöver som är en baljväxt och därför kan framkalla reaktioner hos folk med sojaallergi. I kryddan Aromat ingår mjölkprotein och även sojalecithin.


Förslag till lagad mat som fungerar: potatis och ris tål de allra flesta, quinoa är även det spannmålsfritt, men många barn har lite svårt för både smak och konsistens. Rent kött som ex grillad eller stekes i olja kan funka, men det finns en del som är extremt fiskallergiska som kan reagera på köttet från djur som är uppfödda på foder med fisk i. Kyckling kan funka, men kolla med gästen för säkerhets skull.

Här nedan följer lite matnyttiga länkar ifall ni inte hittar recept här hos mig på min blogg som faller er i smaken.


Matnyttig.se ges ut av Astma- och Allergiförbundet och är en webtidning med intressanta artiklar och recept.

allergimat.com har bra sökfunktioner och tydliga innehållsdeklarationer i sina recept.

Svenska Celiakiförbundet har en del recept upplagda på sin hemsida.

Mjölkfri.com är värt att surfa in på för recept och artiklar.

Kjersti delar med sig av smarriga recept och fina foton.

Utan allt har många bra recept "utan allt" Kristina som har bloggen har mycket annat att stå i och bloggar därför inte lika ofta, men de många recepten finns kvar.

Karin är precis som jag en "allergimamma" som bloggar recept.

Therése delar med sig av recept och livet med celiaki.

Bamses honung ytterligare en blog med glutenfria recept.


Eller varför inte prova att googla på veganrecept (garanterat mjölk och äggfria) eller raw food. Lycka till och hoppas att du och din allergiska gäst(er) njuter av en underbart god gemensam måltid.


4 kommentarer:

  1. Superbra tips!! Ska lägga ut en länk hos mig till dina tips vid tillfälle :)

    SvaraRadera
  2. Tack för länkningen till mig! Jättebra tips och bra och tydlig sammanställning, som många skulle må bra av att läsa, för missförstånden är många.

    SvaraRadera
  3. Hm att det var mjölkprotein i Aromat var nytt för mig! Själv har jag problem med stärkelse av olika sorter, mjölk (älskar glass), generellt reagerar jag mer på varma ämnen än på kalla, som tex varm sojamjölk som jag reagerar på medan sojayougurt typ Alpros supergoda kan jag äta! :) Känner mig ganska skum!

    /Robert

    SvaraRadera
  4. Ja, det visar ju att vi alla är olika och det är därför svårt att komma med "universalråd" som passar alla.

    SvaraRadera