Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 12 augusti 2011

Vinbärspaj med äggfritt marängtäcke


Hittade ett recept i min mors Allerstidning - icke allergivänligt så klart - men det lät så gott att jag bara måste ge mig på att omvandla det. Jag vägrar låta mig begränsas av våra allergier, jag vill också kunna äta och bjuda på godsaker!! Pajen blev jättegod, men vinbärsfyllningen (som jag inte omvandlade!) blev för lös. Jag har tyvärr inga fler vinbär kvar att experimentera med, men om du bara gör vinbärskrämen fast, så ska det nog bli bättre. Jag gjorde en enda stor paj, men om man har avlånga pajformer bör man i alla fall göra två pajer.

Pajen är lite omständig att göra, men om man gör ett steg i taget - istället för att som jag försöka göra allt på en gång - så går det nog mycket smidigare.

Pajdeg
125 g mjölkfritt margarin
3 dl fin mjölmix
½ dl socker
1 tsk No Egg
2 msk vatten

Kör alla ingredienserna i matberedaren (eller för hand), tryck ut jämt i en stor (eller två små pajformer) och ställ kallt i minst 30 minuter. Förgrädda pajskalet i 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter.

Vaniljfyllning
4 dl risdryck
2½ msk socker
2½ msk kokmarsán pulver

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp under omrörning till krämen tjocknar.

Vinbärskräm
6 dl röda vinbär
3/4 dl socker
2-2½ msk potatismjöl

Skölj och repa vinbären och lägg i en kastrull med övriga ingredienser, värm upp under omrörning och sjud till en kräm. OBS! Mängden potatismjöl är ökad jämfört med ursprungligt receptet. Börja med den mindre mängden potatismjöl och om du tycker att krämen är för lös, rör ut resterande potatismjöl i lite vatten och tillsätt under omrörning. Sätt åt sidan och låt svalna.

Äggfri maräng
3½ dl socker
1 dl vatten
4 gelantinblad

Låt socker och vatten koka ihop i ca 10 minuter. Lägg under tiden gelantinbladen i vatten. Häll den varma sockerlagen i en bunke och tillsätt de urkramade gelantinbladen. Vispa (läääänge) till en fast massa.

Bred vaniljkrämen på de förgräddade pajskalen, därefter breder du på vinbärskrämen och avslutar med ett tunt marängtäcke. Pajen gräddas i 175 grader i ca 10-15 minuter. Servera pajen ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar