Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

fredag 19 augusti 2011

Räkor med citron och chilisås

Vem kan bo på västkusten utan att mumsa på färska räkor då och då?! Jag älskar räkmackor med ägg och majonäs, men det får vänta tills amningsperioden är förbi. Lyxade till det idag och köpte färska räkor - första gången på evigheter som jag sett dem under 200 kr/kg. Gjorde en jättegod citronsås med chili och värmde räkorna kvickt där i -tänk på att räkorna inte får koka, för då blir de sega.

1 kg färska oskalade räkor
Vatten

Skala räkorna, lägg skalen i en gryta och häll på vatten så att det täcker skalen och låt småkoka i ca 40 min. Förvara under tiden räkorna i kylen (det är svårare att småäta av dem då ;-))

Sås
4 dl räkbuljong (alltså avkoket du nyss gjorde)
1 dl kokosmjölk (kan uteslutas)
Saften av en citron
Maizena+vatten
2-3 msk Thai chilisås

Koka upp buljong, kokosmjölk och citronsaft, blanda Maizena och vatten i en kopp och använd detta för att reda såsen till önskad konsistens. Jag tillsatte ca hälften av räkorna - resten åt vi naturella. Värm hastigt utan att såsen kokar, servera med ris, pasta eller majs-couscous. Ska tillägga att det var bara vi vuxna som åt detta, så öka på mängden räkor om ni är flera.

2 kommentarer:

  1. Oj så gott det där lät! Jag älskar räkor!

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm visst är det gott, men de ska vara färska. Frysta eller i lake, nej då står jag gärna över.

    SvaraRadera