Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 15 augusti 2011

Hallongrottor


Typiskt mig att pröva nya recept när jag väntar gäster, vilket självklart gjorde så att allt tog längre tid - men gott blev det. Dessa hallongrottor bör stå till sig lite, för de var väldigt smuliga att äta varma.

Ugn 175 grader

100 g rumstempererat mjölkfritt margarin
1 dl socker
2 dl Semper Fin Mix
1 dl kokmarsán pulver
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk No Egg
1 msk vatten

Vispa margarin och socker vitt. Blanda övriga ingredienser i separat bunke, blanda väl. Arbeta med händerna ihop alla ingredienserna till en jämn deg, dela i två delar. Rulla till avlånga rullar och skär varje rulle i ca 14 delar, rulla till kulor och lägg i småformar, tryck försiktigt med tummen i mitten på varje boll och klicka sedan i hallonsylt. Gräddas mitt i ugnen i ca 15 minuter.

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag älskar att baka men har en dotter med mjölk och äggallergi. Brukar ersätta ägg med bakpulver men det blir lätt för stor bismak. Ser att du använder No Egg.Vad tycker du om den? När är den bra/dålig?

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar faktiskt att använda linfröavkok, men tycker att No Egg funkar hyfsat. Tycker som du att bakpulver ofta ger en bitter bismak :-p Hoppas att du hittar recept som funkar för er, oftast kan man byta ut mot vanligt mjöl, men jag kan inte garantera kvantiteterna.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Förlåt, det var inte meningen att ta bort kommentaren, men knapparna på mobilen är så små. Ett ägg skulle jag försöka med.

    SvaraRadera