Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 9 december 2010

Gulasch...

Jag älskar att göra grytor och det passar ju bra nu när jag ändå är hemmagående att göra långkok. När jag ändå kokar brukar jag göra stora portioner så att vi har till ett par dagar, oftast smakar gryträtter bättre dagen efter när de har fått stå och dra lite.

Dottern älskar gulasch och nu när minstingen också äter med oss har jag fått anpassa lite. Vanligtvis kokar jag med tomatpuré, men har bytt ut det mot Ajvar Relish (kolla innehållet!).

1,2 kg grytkött, ex. högrev, innanlår eller annat melerat kött
3 gula lökar
½ dl paprikapulver
2-3 tsk salt
3 vitlöksklyftor i skivor
3-4 msk Ajvar Relish (eller tomatpuré om så önskas)
8-10 dl vatten

Mjölkfritt margarin till stekning.

Tärna köttet i rätt så stora kuber. Grovhacka löken.
Bryn köttet i omgångar. Jag brukar fräsa på med hög värme och bryna fort runt om och lägger sedan över i gryta. Tillsätt mer margarin till stekpannan, sänk värmen, tillsätt lök och paprikapulver och stek på i 4-5 minuter - löken ska INTE brynas. Jag brukar tillsätta någon dl av vattnet för att "koka ur pannan" innan jag häller över lökblandningen i grytan. Tillsätt övriga ingredienser i grytan, börja med den mindre mängden vatten och späd vid behov. Ge grytan ett uppkok och sänk sedan till låg värme och låt puttra i ca 2 timmar - rör om då och då. Servera med potatismos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar