Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

tisdag 7 december 2010

Rotfruktssoppa med broccoli

Blev inspirerad av en soppa på Kjerstis blogg härom dagen, men då tösen har tröttnat på kokosmjölk blev det till att tänka om. Soppan blev rätt så söt, men god.

1 stor sötpotatis
1 liten kålrot
3 små morötter
5 små potatisar
3 vitlöksklyftor
olivolja
½ citron
1 stor broccoli
2 dl risgrädde (Isola Bio)
ca 1 liter Vatten
½ dl Grönsaksfond

Tärna sötpotatis, morötter och vanlig potatis. Skär kålroten i tunna skivor. Vitlöksklyftorna ska vara hela. Blanda i en skål tillsammans med en skvätt olivolja och saften från ½ citron. Lägg grönsakerna i en oljad långpanna, salta och peppra, och stek grönsakerna i ugnen i ca 25 minuter på 200 grader.

Ansa broccolin, skär stjälkarna i skivor och koka i lite vatten i ca 10 minuter. Tag ut grönsakerna från ugnen och häll i grytan tillsammans med ½ liter vatten. Tillsätt grönsaksfond och risgrädde. Låt koka tills alla grönsakerna nästan är möra, tillsätt broccolin och låt koka med de sista 10 minuterna. Späd med vatten efter tycke och smak. Kör med stavmixer till önskad konsistens. Serveras med fördel med Foccacia.

1 kommentar:

  1. Vad roligt Maja, att jag kunde inspirera dig! Det är ju det som är meningen, inte att man ska följa recepten slaviskt. Till fredag har jag förberett ett inläg med godis, där jag i min tur länkat till din blogg - utan att veta att du gjort detsamma till mig. Utbyte berikar!

    SvaraRadera