Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 27 oktober 2010

Foccacia Naturligt Glutenfritt


Tänkte baka imorgon, tror att jag ska göra det här goda brödet, mmmm.... Receptet fick jag i Finax Recepthäfte, men har dubblat det och brukar göra en hel långpanna när jag ändå håller på. Jag har haft med mig detta brödet på knytkalas och ingen reagerar på att det är ovanligt - hmmm ovanligt gott kanske ;-)

Ugn 175 grader
1 liter vatten
1 pkt jäst (50 g)
1 msk fiberhusk
1 dl olivolja
1 msk salt
2 tsk honung
800 g Finax Naturligt Glutenfri Mjölmix

Pensling och garnering
knappt 1 dl olivolja
2 tsk timjan
1½-2 tsk flingsalt

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt, fiberhusk och honung, rör om och låt svälla minst 10 minuter. Blanda ner mjölet och arbeta väl för hand (minst 5 minuter). Smörj långpannan med knappt hälften av oljan. Tryck ut degen så att den täcker botten. Tryck små gropar med fingrarna - detta underlättar för oljan att tränga in i brödet. Låt jäsa i 30-40 min. Pensla med resterande olivolja och strö över salt och timjan. Bakas på mittersta falsen i ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar