Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

lördag 9 oktober 2010

Knölbröd - Naturligt glutenfria frallor

Det är vad min dotter kallar dessa (naturligt) glutenfria bröd/frallor, ofta får de knölar ovanpå då man klickar ut dem. Goda och lätta att variera. Ibland har jag i både solroskärnor och linfrön, ibland bara det ena. Har även försökt att ha i rivna morötter och det funkade också. Bra att försöka få till bröd med lite tuggmotstånd och fibrer, istället för vitt tråkigt bröd hela tiden.

Ugn 250 grader

1 paket jäst
4 dl kallt vatten
1 dl olivolja
1 tsk salt
1 paket (500g) Semper Grov Mix
Solroskärnor, linfrön

Jästen smulas och löses upp i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en jämn smet. Klicka ut smeten på en bakplåt, jämna ev. till dem med mjöliga händer.
Egentligen ska man jäsa dem i 30 minuter, men.... Efter att mannen blev satt till att baka dem och skickade in dem direkt i ugnen och de blev bra, så bryr jag mig numer inte om att jäsa dem.
Grädda i ca 18-20 min på mittersta falsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar