Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

söndag 31 oktober 2010

Tips vid glutenfri bakning till allergiker

Dessa råd och tips kan tyckas banala och självklara för många av oss, men jag delar hellre med mig en gång för mycket än att barnen ska behöva lida för att någon har slarvat. En del glutenintoleranta/vete/spannmålsallergiker är extremt känsliga och kan reagera på att det kommit lite mjöldamm i deras deg/smet, sååå...... Om du (som jag) inte bara bakar (naturligt)glutenfritt utan även hanterar vetemjöl, så tänk på följande.
  • Ha en separat hylla till dina allergivänliga produkter, helst högt upp i ett skåp där du inte riskerar att tappa exempelvis vetemjöl på det.
  • Om du ska baka både glutenfritt och vanligt samma dag, se då till att du bakar det glutenfria färdigt först, innan du påbörjar din vetedeg.
  • Torka av bordsytan ordentligt, med en ny/ren disktrasa, innan du påbörjar bakningen.
  • Är det frallor, bröd eller bullar som bakas ut på plåt, brukar jag alltid tvätta av mina plåtar först, innan jag lägger på bakpapper.
  • Gör det till en vana att aldrig återanvända dl-måtten i andra saker. För brukade jag bara "damma" av måtten under bakningens gång och använde då samma dl-mått till både socker och mjöl - ajajaj!!!
  • Om du, som jag, tycker om att använda träslev att blanda din deg med, ha då gärna en separat till dina glutenfria degar.
  • Jag kommer aldrig ihåg vilka bakhanddukar som jag använt till vad förra baket, så jag har gjort det till en vana att alltid ta rena/nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar