Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 21 oktober 2010

Solrosfrallor


Experimenterade lite idag och det med gott resultat. Barnen tyckte att frallorna var jättegoda och kompisen som smakade tyckte likaså. Ingen visste att det var NGF (Naturligt Glutenfria) frallor och kompisen blev mäkta förvånad när hon hörde det. Jag bakade även en kladdkaka som skulle avnjutas vid morgondagens besök av fd kollega, men hon ringde just återbud, så jag och maken tänkte hugga in på den nu - mums!

Har kommit på att jag oftast bakar frallor istället för bröd när jag bakar NGF. Glutenfritt bröd/frallor bör frysas snarast efter de svalnat och på något sätt känns det bättre med frallor. Jag tycker att det är enklare att ta upp frallor styckvis och värma i micron, bröd skivar jag innan nerfrysning och de blir oftast rostade istället för att tinas i micron.

Åter till receptet.... Baka, ät, njut!

½ pkt (25 g) jäst
5 dl ljummen vätska (jag använde 4 dl rismjölk+1 dl vatten)
½ dl olja
½ dl fibrex
1 tsk salt
linfrön från avkok (kokade 2 msk med 2 dl vatten - vätskan silas ifrån och används i andra bakverk istället för ägg)
1 dl solroskärnor - finmalda till mjölliknande koncistens
1 pkt (500 g) Semper Grov Mix

Smula jästen, rör ut med lite av vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen väl med en slev. Klicka ut degen, i önskad storlek, på en bakpappersförsedd plåt. Lägg över en fuktig bakduk och låt jäsa i ca 1 timme. Sätt in bröden på mittersta falsen i en kall ugn. Sätt på ugnen på 250 grader celcius. Tag ut frallorna efter 30 minuter och låt svalna på galler under fuktig bakduk. Tog av bakduken efter ca 15 min.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Precis hittat, vilken grym blogg!

    Jag är själv basallergiker som det heter. Det betyder att jag är allergis mot alla beståndsdelar i mejeriprodukter, vete, korn,
    råg, havre, jäst och glutamat. Har haft lite brist på idéer vad gäller maten...
    Men nu! Kolla denna blogg, här finns ju hur mycket som helst. Jag ska baka imorgon, nu gäller det bara att hitta något att börja med!

    Kul med människor som man kan bli så inspirerad av! Ska följa bloggen helt klart!

    Himlar var skoj!:)

    MVH
    Marcus Jönsson

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att kunna vara till hjälp. Jag känner igen den där känslan av att ha idébrist, men för min dotters skull har jag blivit tvungen att vara kreativ. Nu flyter det på och kul är det också.

    SvaraRadera