Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

måndag 25 oktober 2010

Falukorv....


I vårt skafferi är kokosmjölk en nödvändighet och används flitigt, men idag var den slut! Självklart var maten på g, när jag febrilt började leta - bråttom hade vi ju också (såklart). Vad letar du efter frågade mannen - kokosmjölk! - oj då jag tog den sista igår. Jaha, då var det bara att tänka om. Stod och stirrade ner i min gryta som innehöll falukorvsbitar och bacon, men ingen sås.... Nu när lill-prinsen äter likadan mat som oss kan jag ju inte basera såsen på tomater heller, så då blev det till att koka soppa på en spik.

1 paket bacon
500 g falukorv
4 dl risgrädde (2 paket)
2 dl rapsy frutty (färdigblandad)
1 tsk garam masala
½ tsk spiskummin
salt, peppar

Är du allergisk mot tomat så är grytan färdig här, men....
Efter att ha tagit undan lite åt lill-prinsen så tillsattes

2 msk tomatpuré
1 dl vatten

Låt puttra i ca 10 minuter så att smakerna hinner träda fram.

Kryddningen är inte exakt, då jag sällan mäter kryddorna innan jag häller i dem. Börja så här och tycker du att det blir för mesigt, så lägg till lite extra.
Servera med ris eller risnudlar och grönsaker efter smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar