Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

torsdag 16 december 2010

Solkaka


Ja, så har jag döpt denna kakan. En fin sol-gul kaka UTAN saffran. Slängde ihop en liknande härom dagen när jag skulle iväg på syjunta (tantvarning eller vuxenpoäng?!). Den jag gjorde då, tillät jag mig att göra på vanligt vetemjöl (men självklart mjölkfri och äggfri) OCH jag hade saffran i - jättegod blev den, men värdinnan tyckte inte om saffran, så....
Eftersom jag inte var säker på hur denna glutenfria variant skulle bli, tänkte jag lite snålt och uteslöt saffran, hur mumsig som helst i alla fall.

Ugn 175°c
2 dl majsmjöl (alltså INTE maizena!)
1½ dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 1/4 dl linfröavkok
2 1/4 dl socker
1 dl flytande mjölkfritt margarin
1 dl clementinjuice (kan göra själv, men jag använde Brämhults)

Gör linfröavkoket och låt det svalna något. Vispa bubbligt med socker. Tillsätt flytande margarin och juice. Blanda de torra ingredienserna separat och blanda sedan ihop torra och våta ingredienser. Häll i smord och bröad (PO-fiber) randform. Grädda i ca 35 minuter mitt i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar