Etiketter

allergier (23) Barnmat (19) Besvikelser (7) Bröd (22) Dessert (16) Fika (43) frukost (11) Intro (1) Jul (14) Länkar (9) Mat (64) Meny (4) Recept (122) Tips (22) Uppdatering (25) Vegan (16) Vegetarisk (18)

onsdag 1 december 2010

Hemmagjord glögg med alkohol

När jag bodde på Kreta för länge, länge sedan, gjorde jag denna glögg. Den värmde gott och smakade "hemma".

1 dl vodka
1 kanelstång
10 hela nejlikor
4 hela kardemummakärnor
1 liten bit hel ingefära (skalad)

Blanda ovanstående i en burk med lock och låt stå och dra i minst ett dygn.

1 flaska rödvin
100-150g socker

Blanda rödvin och socker i en gryta och värm, tillsätt den silade vodkan och värm på ytterligare. Servera med hackade mandlar och russin.

2 kommentarer:

  1. Den kanske man skulle testa...J är galen i glögg ;)
    Har gett dig en award tillbaka...
    http://fumei.se/blogg/post/And-the-award-goes-to.aspx

    SvaraRadera
  2. Hej M!

    Då jag ammar är det ju ett tag sedan jag smakat den själv, men om jag inte minns helt fel så var den riktigt god. Ju längre du låter spriten och kryddorna dra, desto godare blir den.

    SvaraRadera